Naturskyddsföreningen

Sevärt

Älvåsen

Älvåsens naturreservat

Höjdlägesgranskog med gammal tall, några över 400 år, och hällmarkstallskog.

I Älvåsbäckens ravin, som från Älvsjön går österut, finns en fin växtlokal med många växter, bl.a. de sällsynta skogsgräsen köseven, skogssvingel och sötgräs. Spridda förekomster av den sällsynta laven långskägg finns. Här finns också åkerbär.

Skogssvingel          Åkerbär

Genom området går en stig i väst-  östlig riktning. Följ gärna denna stig österut drygt 1 km till Stuthällan med sin vidunderliga utsikt  ut över Bottenhavet ca 3,5 mil bort. Här finns även vindskydd och grillplats.

Utsikt österut från Stuthällan

Björnriven myrstack. I världen finns ca 12 000 myrarter, i Sverige finns strax under 80 olika arter.

Vägbeskrivning

Kör från Hassela ca 2 km söderut mot Delsbo. Sväng vänster vid skylt ”Hassela Ski Resort” och kör ca 3 km. Ta höger mot Toppstugan och parkera ca 300 m söder om den.

Gå söderut i en upphuggen skogsgata. (Du kommer då att korsa stigen till Stuthällan.)

Mer information om reservatet finns här.