En artikel i
Miljömagasinet 35/2013 fick mig att fundera kring begreppet stadsodling.
Det ledde till ett studiebesök på Järvafältet i Stockholm. I närheten ligger Tensta och Rinkeby med
sina höga hus, tunnelbanor, motorleder och en minst sagt blandad befolkning.
Hästa gård ligger på Järvafältet, ägs av Stockholms stad och arrenderas
av "Stockholms närmaste bonde". En bit av gårdens mark är upplåten åt ekologiska odlingar.
Men det visade sig att bonden gått i konkurs och inte längre var kvar. De ekologiska odlingar jag hade tänkte besöka, de som Miljömagasinet skrev om,
lever på lånad tid. Får de vara kvar om det kommer en ny arrendator?
Från Akalla T-banestation
med buss 517 till hållplats "Hästa gård" fram till skyltningen
från motorleden in i Järvafältets natur, förbi fårhagen. Inga
problem att hitta rätt. |
|
|
Rafael Calderon, den drivande
kraften bakom odlingarna och den som jag helst hade velat träffa, var inte på plats
för dagen. Han hade kunnat berätta mer om idéerna bakom
permakulturen. Samtidigt är permakultur ett väldefinierat
begrepp och det finns gott om information. |
Permakultur är en global
rörelse som i Sverige är organiserad genom
Permakultur Sverige. Inom permakulturodlingen arbetar man med
naturen som förebild och där träd, djur, perenna växter och till och med
vildgräset ('ogräset') har sin plats. Det traditionella monokulturella
jordbruket går den motsatta vägen, vilket visar sig i utarmade och
förgiftade jordar. Permakulturen är den del av den globala
omställningsrörelsen och därmed inte bara begränsad till bruket av
jorden.
Permakultur är framförallt ett designverktyg
som används för att skapa hållbara mänskliga bosättningar och samtidigt
återuppbygga naturens resurser såsom jord, skogar och vatten. Filosofin
vilar på tre etiska grundprinciper som genomsyrar allt arbete inom
permakultur:
-
Omsorg
om Jorden: Förståelse för att vi är en del av jorden och att vi
måste värna om den.
-
Omsorg
om människor: Stödja och hjälpa varandra att leva och utveckla
hälsosamma samhällen.
-
Rättvis
fördelning: Försäkra sig om att jordens begränsade resurser
används på ett rättvist och vist sätt.
Permakulturdesign kan också ses som ett
system som organiserar allt vi behöver som mat, boende, energi och
vattenförsörjning. Även sociala värderingar ingår i en design som
till exempel rätten till meningsfullt arbete, utbildning, rättvis
resursfördelning och lokal ekonomi.
Det stora värdet med permakultur är att det inte är en isolerad
metod för odling, utan erbjuder en helhetssyn på hur människan kan
fungera som en del av naturen, utan att förstöra den. Och det ger
konkreta verktyg för hur man kan göra det. Permakultur visar vägen
mot ett hållbart samhälle.
Det första man möter är ett fält jordärtskockor
Jorden bör inte ligga bar, marktäckning är en viktig
princip
Jag har alltid undrat över hur man tänker när man ratar
det som jorden erbjuder för att i stället odla ömtåliga grödor som i
extremfallet kräver konstgödsel och kanske till och med gifter. Ta
svinmållan som exempel, en välsmakande grönsak som kan användas i allt
från sallad till soppor, pajer och stuvningar. Och varför svära över
kirskålen när den är både god och närande. Och varför har brännässlan så
liten plats i det svenska köket?
Längs vägen mot Rinkeby har någon lämnat en politisk
kommentar
Stadsodlingar är inte ovanliga i Stockholm. Dels finns
förstås de gamla koloniträdgårdarna här och var. Stockholms stads
webbplats
listar över fyrtio koloniträdgårdar.
Men det nya som hänt under de senaste åren är de gerillaodlingarna som
dyker upp lite här och där där det finns ledig
jord. Eftersom Stockholm präglas av parker och grönytor finns många
inspirerande möjligheter.
Gerillaodling är en icke-vålds politisk aktion där aktivister tar
över bruket av en bit land som inte används eller som vanvårdats för
att där plantera bärbuskar eller odla grönsaker. Vissa aktivister
arbetar i det fördolda, andra arbetar helt öppet och försöker finvolvera
människorna i trakten.
I
Rågsved finns sedan flera år odlingar som drivs av föreningen
Tillväxt, som också driver gerillaodlingar i
Kärrtorp. Ett annat "busodlarnätverk" är
Mykorrhiza. Men det finns fler. Genom fönstren på en T-banevagn över Skantullsbron
syns ett nerlagt järnvägsspår med pallkragar och växttunnlar.
Här har föreningen På Spåret tagit marken i bruk.
Om man stiger av vid station
Skanstull kommer men från Ringvägen ner till
På Spårets odlingar genom Eriksdalslunden. Något hundratal
meter bakom ryggen på betraktaren strömmar trafiken förbi en av Söders
knutpunkter i karusellen runt Skanstull, men från parken strömmar ett
vilsamt lugn.
Nedanför parken ligger ett prunkande litet
koloniträdgårdsområde. Här och var kan man skymta stadsbebyggelsen, men den
behöver man inte se bara man vänder blicken åt rätt håll. Trafikbruset
hör man förstås, men E4 kan låta rätt mycket även på en myr uppe i
Hälsingland. När man passerat kolonilotterna är det bara en liten bit
ner till "Trädgård På Spåret".
|
Det mesta av odlingarna sker i pallkragar. Pallkragarna
är märkta med odlarnas namn och placerade på europallar med glasfiberduk som botten. Odlingarna sponsras av
olika företag som bidragit med jord, pallar och annat material. |
|
Det finns rikligt med beskrivningar av vad som odlas och
vilken sort det är och vad man kan vänta sig av sorten. Mycket att lära
för den som själv går i odlartankar.
Jag besökte odlingarna i början av september och
mycket var redan skördat. Etiketterna talade om vad som hade odlats: mangold, tatsoi, huvudsallat, bondböna, vaxböna, spenat, broccoli (en grönsak som
för övrigt haft många färger – violett, brun, röd, gräddfärgad – innan mot slutet
av 1800-talet den gröna varianten helt tog över), morot, savoykål,
störböna, gräslök, kinesisk gräslök, kamomill, squash, rädisa, morot,
rödbeta, bladselleri, krasse, dill, mynta, oregano, salvia, citronmeliss,
timjan, koriander, anis, isop, krasse, solros, jordgubbar, smultron,
tomat, vinbär, ja det mesta man hittar i en köksträdgård.
Här nere vid spåren, med stadstrafiken på broarna runtom,
vilar en sällsam ro, särskilt som jag är alldeles ensam. Det är inte
förrän senare, när jag är på väg tillbaka till staden som jag möter ett
par på väg ner till sina odlingar.
|
Stockholm är
överhuvudtaget en grön stad. De här almarna som skuggar serveringen Tetley i Kungsträdgården
är samma almar som i maj 1971 var centrum
för den riksbekanta
almstriden. Många fick då upp ögonen för den politiska
lögnen: Politikerna i stadshuset hade beslutat att almarna
skulle ge plats för en tunnelbanestation. Uppgången kunde av
tekniska skäl bara förläggas där almarna stod. Dessutom sa de
att almarna var sjuka
och måste huggas ner av säkerhetsskäl. Nu, mer än fyrtio år
sedan står almarna kvar och det finns uppgångar runt stationen "Kungsträdgården". |
En liten bit från almarna
kom en liten råtta stultande över asfalten. Vinglande och i små
etapper. Uppenbarligen mådde den inte särskilt bra. Tidningarna
har då och då skrivit om en råttinvasion som om råttorna var ett nytt
problem. Råttor har alltid funnits i Stockholm. Den här råttan
hade råkat ut för en råttbegränsningskampanj. En äldre kvinna sa
ömsint "Men den är ju söt". – "Det ligger tre döda därborta", sa
en annan. Och sannerligen. Kanske det var något barns första
kontakt med döden. Döden blev särskilt tydlig eftersom den
ryckte till då och då. "Usch! Kom nu barn."
|
|
Den här unga kråkan
verkade inte heller må särskilt bra. Kanske hade den fått i sig
råttgift den också eller så satt den och mediterade. |
Uppe på Hamngatan, i NKs
skyltfönster fick jag påtaglig kontakt med en representation för allt det som
omställningsrörelsen försöker motverka ...
|
... eller som
det skamlöst stod i skyltfönstren:
"För mycket av det goda kan vara underbart."
"Kvalitet framför kvantitet. Men helst kvalitet i kvantitet."
Glädjande nog träffade jag folk på stan som också de hade
reagerat över NKs budskap till en överutnyttjad planets befolkning.
Det är inte bara odlingar som brer ut sig i Stockholm och
andra städer världen över. Det kommunala bostadsföretaget Stockholmshem
har redan placerat ut bikupor på taken lite här och var. På Kulturhusets
tak lär det också finnas bikupor, men dem fick jag inte se, däremot
odlingar här också.
Så, mitt i storstaden pågår kampen, kampen som handlar om
människans överlevnad. Jorden lär klara sig, men människan och många
arter med henna ligger i riskzonen. Omställningsrörelsen består av
vanliga människor, kanske människor som tvingas leva med ett kluvet
själv. Det kan mycket väl vara en av dem som på sin fritid kämpar för en
alternativ tillvaro, som i sitt dagliga arbete tvingas formulera texter
som den om Ikeas garderober:
Det är inte lätt att vara människa i dag, men att
var och en gör så gott den kan räcker långt. Gerillaodlingarna runt om i
staden visar att något viktigt håller på att växa fram.
Bosse Lundberg
(text och bild) |